Vad kostar besöket?

På 1177.se hittar du information om patientavgifter i landstinget. Vad besök till exempelvis läkare på vårdcentral eller till akutmottagning kostar. Där kan du också bland annat läsa om högkostnadsskydd och vad som händer om du blir sjuk utomlands.

Patientavgifter på 1177.se (öppnas i nytt fönster)

Högkostnadsskydd på 1177.se (öppnas i nytt fönster) 

Avgifter för habilitering, tolkservice och hjälpmedel (öppnas i ett nytt fönster)


Har du frågor om patientfakturor, högkostnadsskydd eller frikort kontakta enheten för patientfakturor.

 

E-faktura

Betala dina patientfakturor från landstinget enkelt och säkert med e-faktura. Observera dock att alla fakturor från Landstinget i Uppsala län inte går att få som e-faktura. 

Fördelen med e-faktura är att fakturauppgifterna redan är ifyllda och du behöver inte fylla i uppgifter som till exempel OCR-nummer, betalningsinformation och förfallodatum.

Så fungerar e-fakturan

E-faktura innebär att vi skickar fakturan elektroniskt till din Internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor. 

Anmälan

Anmäl att du vill ha e-faktura från landstinget via din internetbank. 
1. Logga in på din internetbank och välj e-faktura
2. Sök på Landstinget i Uppsala län.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan. 

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura skickar landstinget en påminnelse i pappersform. En påminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Byte bank

Byter du bank och vill fortsätta att betala med e-faktura, måste du anmäla dig till tjänsten på nytt i den nya internetbanken. Du behöver då inte avanmäla tjänsten i din gamla internetbank.

Avanmälan

Vill du inte längre använda e-faktura avanmäler du dig hos din internetbank.