Nordiska näringsrekommendationer

Nordiska näringsrekommendationer 2012 (NNR) är officiella rekommendationer som antogs i Sverige 2013. NNR baseras på data om behov och hälsoeffekter av näringsämnen utifrån den samlade forskningen om  hälsosam mat.

Rekommendationerna beskriver matvanor som  är bra för hälsan och bidrar till att minska risken för hjärt-kärlsjukdom, övervikt, typ 2-diabetes och cancer. NNR kan användas för att planera och ge kostråd till grupper av friska människor. Det framgår tydligt i näringsrekommendationerna att det är helheten som  är viktig och att man kan äta hälsosamt på många olika sätt. Att äta varierat och lagom mycket samt röra på sig ger en bra balans. Mat som  innehåller bra näring och minskar risken för kostrelaterade kroniska sjukdomar är exempelvis grönsaker, baljväxter, frukt, fisk, vegetabiliska oljor och fullkorn. Läsk, godis, bakverk och andra sötsaker ger lite näring och mycket socker. Att äta mycket salt mat och salta snacks, kött- och charkprodukter kan också öka risken för sjukdom..

Livsmedelsverkets kostråd

Livsmedelsverket har sammanfattat råd om bra matvanor utifrån NNR 2012. Råden lyfter fram hållbara matvanor för både hälsan och miljön. Kostråden är generella råd för friska personer för att tillgodose näringsbehov, bidra till en god hälsa och minska risken för kroniska kostrelaterade sjukdomar. Vid sjukdom behövs individanpassade kostråd och ibland specifik kostbehandling.

Livsmedelsverket har sammanfattat råden i broschyren Hitta ditt sätt - Att äta grönare, lagom mycket och röra på dig. Det finns även vykort med råden på en minut.

Information och material om kostråd för spädbarn, barn 1-2 år, barn och ungdomar 2-17 år och bra mat för gravida och ammande finns också på Livsmedelsverkets hemsida.