Den här webbplatsen använder cookies, som samlar information om hur du interagerar med sidan. I kombination med de uppgifter du uppger, skapar vi en profil så att vi ska kunna visa relevant innehåll just för dig. Genom att acceptera tillåter du att vi samlar och behandlar dina personuppgifter enligt beskrivningen.
Autism
Autism är en funktionsnedsättning som påverkar hjärnans sätt att hantera information. Autism kan märkas olika mycket hos olika personer. För att få diagnosen autism behöver du få en utredning. Det finns stöd och hjälp att få för dig som har autism och för dig som är förälder eller närstående.
Om autism - fakta på 1177.se
Autism är en så kallad neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det förkortas NPF. Det är något du föds med och som du har hela ditt liv. Exakt varför man får autism är inte klart, men det är delvis ärftligt. Det innebär att föräldrar och släktingar ofta har liknande svårigheter.
På 1177.se kan du läsa om följande:
- Vad är autism?
- Hur märks autism?
- När och var ska jag söka vård?
- Vad innebär en utredning?
- Vilket stöd kan man få?
- Att vara förälder till ett barn med autism
- Du ska få information och vara delaktig
Infotekets faktatexter om autism
Här på webbplatsen kan du också läsa:
- Lättläst om autism.
- Barn med autism i förskola och skola.
- Flickor och kvinnor med autism.
- Hur går en autismutredning av barn till?
- Stödbehov hos ungdomar och vuxna med autism.
Infotekets film om autism
I den här filmen berättar psykolog George Rein om autism, vad det är och hur olika det kan vara från person till person. Du får också träffa Ylva-Li och Stina som berättar om sina egna erfarenheter av att leva med autism och att vara anhörig.
Inspelad hösten 2018. Speltid: 24 minuter.
Filmen har svensk text.