Vad är förvärvad hjärnskada? - Lättläst

En hjärnskada kan man få
av sjukdom i hjärnan
eller ett slag mot huvudet.
Det kallas förvärvad hjärnskada.
Det betyder att man inte föds med den.

Skadan kan man få
när som helst i livet.
Oftast beror det på en olycka
eller att man fått en stroke.

Stroke

Stroke kan man få
om ett blodkärl i hjärnan
börjar blöda.

Man kan också få stroke
om blodet i hjärnan stoppas
och bildar en propp.
Då får en del av hjärnan
inte nog med blod.

Stroke kan ge många olika skador.
En del får bara en liten skada
medan andra kan få stora skador.
Stroke kallas ibland också slaganfall.
De flesta människor som får stroke
är äldre.

Man kan också få skador
i hjärnan av tumörer.

Slag mot huvudet

Hjärnan är en känslig del av kroppen.
Det är bra att den ligger skyddad
innanför huvudets hårda skelett.

Om man får ett slag mot huvudet
kan hjärnan skadas.
Det kallas traumatisk hjärnskada.
Skadan kan vara liten,
som en hjärnskakning.

Är skadan stor
kan man få stora
funktionsnedsättningar.
Man kan också dö av skadan.

Hur ser hjärnan ut?

Hjärnan delas in i tre delar:
storhjärnan, lillhjärnan och hjärnstammen.
Hjärnstammen går från hjärnan
ner i ryggmärgen som finns i ryggraden.

Hjärnan och ryggmärgen
kallas för det centrala nervsystemet.
Därifrån går alla nerver
som styr kroppen.

Hur fungerar hjärnan?

Hjärnan gör
att vi kan röra på kroppen, minnas,
känna känslor och tänka.

Hjärnan och hjärnstammen
gör också att vi andas,
är vakna och känner lust.

En del av hjärnan tar emot information
och försöker förstå den.
Hjärnans olika delar samarbetar.
Från hjärnan går
elektriska och kemiska signaler
som går genom tunna nervtrådar
ut i kroppens olika delar.

Hur syns det att någon har en hjärnskada?

En skada i hjärnan
kan ge många olika funktionsnedsättningar.

Funktionsnedsättningen kan synas utanpå
eller inte alls.
Man kan få svårt att röra sig eller tala.
Man kan få svårt att minnas
och bli känslig för ljud och ljus,
vilket inte syns för andra.
Hjärnskadan kan göra
att man blir trött, väldigt ledsen
eller väldigt glad.

En skada i vänster hjärnhalva
gör att man får svårt att röra sig
och känna på högra sidan av kroppen.
Man kan också få svårt att tala,
att skriva och räkna.

En skada i höger hjärnhalva
gör att man får svårt att röra sig
och känna på vänstra sidan av kroppen.
Man kan få svårt att planera och ordna saker
och att förstå tid.

Man kan också få svårt att själv förstå
vilka problem och svårigheter man har.
En skada i hjärnans främre del kan göra
att man får svårt att sätta igång att göra något.

Skadan kan göra att man blir förändrad.
Den som innan skadan varit blyg
kan sluta vara det.
En ordentlig person kan bli slarvig
och man kan ha svårt att förstå
vad man får göra och inte får göra.

Skador i lillhjärnan gör att man
får skakiga rörelser
och har svårt med balansen.
En svårare skada kan göra
att man har svårt att sköta sig själv,
att röra på sig
eller att förstå viktig information.

Version: 2017-02-17